27 juli 2009

Kardinal Shirayanagi

Måndagen den 20 juli var nationell helgdag i Japan, Havets dag. Jag passade på att åka till S:t Gregorius hus i Higashi-Kurume för att delta i en mässa firad av den japanske kardinalen Shirayanagi.


S:t Gregorius hus är ingen församling i egentlig mening utan ett institut för religiös musik med specialinriktning på gregoriansk sång, som även har ett privat kapell där katolsk mässa firas varje söndag, samt vesper och completorium lördag och söndag kväll.


Varje söndag sjunges hela mässans ordinarium och proprium enligt Graduale Romanum. Rökelse används också flitigt. Enda nackdelen är att det inte finns något tabernakel.




Petrus Shirayanagi Seiichi utnämndes till kardinal av Johannes Paulus II 1994, och efter att kardinal Fumio gick bort i cancer 2007 är han för närvarande japans enda kardinal. Han deltog i konklaven som valde Benedikt XVI, men är med sina 81 år inte längre röstande.


Kardinalen var mycket välbekant med den gregorianska sången och sjöng orationerna, prefationen och prästens övriga partier oklanderligt på latin.


Jag fick faktiskt tillfälle att äta lunch efteråt tillsammans med kardinalen, men skulle givetvis ha förberett mig bättre för vad man skulle kunna fråga en kardinal. Såhär i efterhand hade det varit intressant att höra vad han personligen tycker om den gregorianska sångens plats i liturgin och det faktum att den bortsett från S:t Gregorius hus nästan fullständigt lyser med sin frånvaro i Japan. Nästa söndag planerar jag dock att delta i högmässan i Akabane kyrka, där åtminstone Missa de Angelis alltid sjunges första söndagen i månaden.

Jag här dessutom äntligen lyckats ordna med biljetter till en resa till Nagasaki, som jag planerat under så lång tid. Det blir tre hela dagar i Japans kristna centrum den 22-24 augusti, och på ditvägen och tillbakavägen hinner jag även stanna en dag i Kyoto respektive Hiroshima. Det blir något att se fram emot.