31 maj 2009

Pingst

Idag firar Kyrkan den helige Andes utgjutande. Jag har de senaste dagarna på ett mycket konkret sett fått erfara skillnaden mellan den helige Andes frånvaro och närvaro (som jag upplevt det personligen i alla fall). I fredags drabbades jag av en våldsam tentastress, där den största boven i dramat är en åttasidig rapport om Taylor-system där materialet som ska sammanfattas utgörs av över 150 sidor text mestadels skriven på svårläst gammalmodig japanska. Men efter pingstdagens mässa i domkyrkan med biskop Marcellinus, en efterföljande simsejour i badhuset samt följande av påvens mässa i Peterskyrkan och slutligen vesper med eukaristisk tillbedjan med Franciscanbröderna, kändes det klart bättre. Men jag behöver nog ändå ganska mycket förbön om jag ska klara mig igenom de kommande veckorna!




Biskop Marcellinus, vars namnspatron Kyrkan firar på tisdag, är inte direkt någon liturgist, och några särskilt teologiskt djupgående predikningar verkar inte heller vara hans specialitet. Men så länge jag bor här i Saitama är han i alla fall min biskop, som det är min heliga plikt att be för och på alla sätt stötta. Påvens pingstpredikan var dock i vilket fall som helst en riktig höjdare.

Idag slutar så maj månad, Marias månad. Istället går vi in i juni, då jag firar såväl konversions- och konfirmationsdag (3 juni), namnsdag (6 juni), konfirmationsnamnsdag (S:t Thomas More, 22 juni), dopnamnsdag (S:t Johannes döparen, 24 juni) samt dopdag (30 juni). Dessutom börjar präståret på Jesu Heliga Hjärtas högtid den 19 juni, samt avslutas Paulusåret på Petrus och Paulus högtid den 29 juni. Så det finns mycket att se fram emot i juni också!

Men även om Marias månad slutar idag, så kan man ändå fortsätta att be rosenkransen! Och på tal om det, så blir det som avslutning med tanke på alla blomintresserade några bilder från Yono-parkens rosfestival för några veckor sedan.







"Jag har ju genom lagen dött bort från lagen för att leva för Gud. Jag har blivit korsfäst med Kristus, men jag lever, fast inte längre jag själv, det är Kristus som lever i mig. Så långt jag ännu lever här i världen lever jag i tron på Guds son, som har älskat mig och offrat sig för mig." (Gal 2:19-20)

3 Comments:

At 10:46 em, Anonymous Anonym said...

Tack för fina blomsterbilder!
Mamma

 
At 11:44 fm, Anonymous josefin said...

Skulle inte du kunna blogga lite om dina upplevelser, som katolik, av bikten? Intressant ämne tycker jag. Tack för en spännande blogg.

 
At 11:21 fm, Anonymous Anonym said...

"Ganbatte" med studierna, jag tycker du är modig. Även jag älskar liturgin som gömmer en oändlig skatt, när den brister får man helt enkelt tillfälle att öva sin kärlek till nästan! Hoppas du får chansen att se kiku blommorna i ueno parken! De kejserliga crysantemumblommorna.
Allt gott/ Eva (som bodde i Machida)

 

Skicka en kommentar

<< Home