15 juni 2009

Corpus Christi

Igår firade Kyrkan i stora delar av världen Kristi kropps och blods högtid. Jag måste faktiskt säga att det verkligen blev ett sant tillfälle att få sin tro på Kristi sanna, verkliga och substantiella närvaro i altarets allraheligaste Sakrament förnyad och stärkt, liksom förra veckans Heliga Trefaldighets högtid fördjupade min förståelse för (eller kanske snarare förundran över) Treenighetens mysterium. Det är väl just det som är poängen med kyrkoårets olika fester och deras respektive betoningar av olika aspekter av frälsningsmysteriet. Under mässan i Jesu Heliga Hjärtas församling igår fick även fyra flickor ta emot sin första heliga kommunion:



Att anordna Corpus Christi-processioner verkar japans katoliker vara måttligt intresserade av, då det inte ens i Tokyos domkyrka hölls någon sådan. Men i morse kunde jag i alla fall i direktsändning följa EWTN:s procession från The Shrine of the Most Blessed Sacrament i Hanceville, Alabama:



I torsdags, på högtidens egentliga datum kunde man givetvis även se påvens Corpus Christi-procession mellan Lateranbasilikan och S:ta Maria Maggiore i Rom:


I Jesu Heliga Hjärtas församling hålls dock varje söndagkväll högtidlig vesper med tillbedjan inför Sakramentet, som mycket väl vägde upp avsaknaden av procession. I lördags kväll åkte jag dessutom tillsammans med två vänner från församlingen till Tokyos ortodoxa katedral, Den heliga uppståndelsens kyrka (eller Nikolai-dō som den kallas i folkmun efter grundaren av Japans ortodoxa kyrka S:t Nikolai Kasatkin), för att delta i vigiliegudstjänsten till Alla helgons dag som den ortodoxa kyrkan firade den gångna helgen.



Inuti var det inte tillåtet att fotografera, men bild på interiören finns här. Vigiliegudstjänsten tog lite drygt två timmar och var genomgående på gammalmodig japanska såsom den översattes från ryskan av S:t Nikolai för över hundra år sedan. Inte särskilt lätt att hänga med och stundtals lite långrandigt, men mycket högtidligt och vackert. Jag ber att vi en dag får nå tillbaka till full och synlig enhet med varandra.

"Jag är det levande brödet, som har kommit ner från himlen. Den som äter av det brödet skall leva i evighet. Brödet jag skall ge är mitt kött, jag ger det för att världen skall leva." (Joh 6:51)

1 Comments:

At 5:50 em, Anonymous Anonym said...

Hej Gustav. Såg den här artikeln på nätet - tror det är dina kompisar, eller hur?

http://www.minnpost.com/stories/2009/06/25/9773/in_japan_a_minnesota_monastic_community_thrives

Kan för övrigt meddela att jag kommer att vänta minst ett år till innan jag börjar på seminariet.

Vi ses.

Kristoffer

 

Skicka en kommentar

<< Home