15 juli 2009

Hembesök och Yokohama

Förra helgen blev minst sagt fullsmockad med aktiviteter. Först var det som sagt hembesök hos en japansk familj på lördagen, som i mitt fall blev herr och fru Fujita.


Jag tillsammans med herr Fujita, eller mindre Mi-kun som jag blev ombedd att kalla honom. När jag anmälde mig till hembesöket nämnde jag att jag var kristen, och herr Fujita berättade för mig om hur japanernas religiösa vanor brukar se ut.


Herr Fujita ber framför buddhistaltaret (仏壇, butsudan) varje morgon och kväll före han går till arbetet och efter att han kommer hem. Som jag förstått det är det vanligt att man ber buddhor samt avlidna familjemedlemmar om hjälp, samt även ber för nyligen avlidna. Lite grand som katolska helgon men utan Gud, kan man kanske säga? Tempel besöker man inför resor och andra viktiga händelser, eller när man behöver få föremål som till exempel en bil välsignade.


De flesta japaner är alltså buddhister, men kombinerar ofta detta med att även utföra shinto-ritualer. Detta är en gudarhylla (神棚, kamidana), där herr Fujita ber den första, femtonde och sista dagen i månaden. Det är även som jag tidigare nämnt en mycket utbredd tradition bland japaner att besöka shinto-helgedomar på nyårsdagen (初詣, hatsumoude).


Efteråt tog vi en cykeltur till en park, där det även fanns en liten djurpark. Detta är en glasögontrana (manatsuru).


Salskrake (mikoaisa).


Rådjur (鹿, shika).


Efteråt besökte vi ett litet musem med traditionella japanska hus med halmtak.


På vägen hem stannade vi även till vid en shinto-festival.


Till kvällsmat lagade fru Fujita (Kat-chan) tempura, friterad mat. Jag försökte faktiskt fråga om jag kunde hjälpa till men hon verkade föredra att göra det själv. Det verkade lite farligt också att lägga ner maten i oljan för att fritera den.


Det går att göra tempura av det mesta. I detta fall var det friterade räkor, sötpotatis, äggplantor, fiskkorv, grönsaksblandning med mera.


Kvällen avslutades med karaoke. Här "Tonari no Totoro". Det fanns ett otroligt utbud av låtar så jag passade även på att sjunga Melodies of Life från Final Fantasy IX och R*O*C*K*S, introlåten till den första säsongen av animen Naruto.


På söndagen åkte jag en tur till Yokohama tillsammans med min granne Andrew från Australien och Sean från USA.


Andrew och kommendör Matthew Perry (tror jag att det ska föreställa i alla fall). Det var Perry som tvingade japanerna att öppna landet för omvärlden år 1858 (Meji-restaurationen) med hjälp av så kallad kanonbåtsdiplomati.


Det var i ett sådant här "svart skepp" (kurofune, 黒船) som Perry anlände till Yokohama med år 1857, och meddelade att japanerna hade ett år på sig att bestämma sig om de ville öppna landet eller inte, och att han sedan skulle komma tillbaka med några till. Det är alltså vad som menas med kanonbåtsdiplomati. Men så värst läskigt tyckte inte jag att det såg ut.


Den gigantiska robotspindeln "La Machine".



Andrew och Sean promenerar genom Yokohamas China-town, den största i hela Japan.


Avslutningsvis tog jag en tur till Heliga Hjärtats katolska katedral. Tyvärr var det redan stängt, men jag fick i alla fall några bilder av exteriören.


Detta är Jungfru Marie upptagnings kyrka i Akabane, där jag deltog i kvällsmässan förrförra söndagen efter att ha skrivit JLPT.


Detta är utan tvekan den vackraste kyrkan som jag hittills besökt i Japan. Varför byggs inte fler nya kyrkor idag i samma stil som denna?

Idag är det för övrigt exakt ett år sedan öppningsmässan till världsungdomsdagen i Sydney ägde rum. Det är inte utan att jag fylls av lite nostalgiskt vemod när jag tänker tillbaka på de underbara dagarna i "The Great Land of the Holy Spirit". Men jag antar att vitsen med världsungdomsdagen inte är att ha väldigt roligt under några få dagar utan att det ska vara ett tillfälle att möta Gud och andra unga katoliker från hela världen på ett sätt som får bära frukt i resten av hela livet. Och det är jag övertygad om också var fallet för mig. I år får jag dock om Gud vill möjlighet att delta i såväl Saitama Youth Day den 14-16 augusti som stiftsungdomsdagen i Vadstena den 4-6 september. Och så är det ju bara två år kvar till Madrid 2011...



"Ni skall få kraft när den heliga anden kommer över er, och ni skall vittna om mig." (Apg 1:8)