16 oktober 2008

Akihabara och Tokyo Game Show

Nu har undervisningen kommit igång på allvar, och tar upp större delen av tiden. Utöver de 11 1½-timmeslånga lektionerna i japanska varje vecka hinner jag även med att läsa de engelskspråkiga kurserna Intercultural communication och Civil and environmental engineering, varav åtminstone den första borde gå att få tillgodoräknad i mitt program.

Helgerna ska jag dock försöka använda till att resa runt lite i omgivningarna. Denna vecka är några gamla tv-spelarkompisar från Sverige på semester i Tokyo, varpå vi bestämde oss för att träffas och åka till lite intressanta ställen ur tv-spelssynpunkt. Vi möttes upp i lördags på deras hotell i Shinjuku, ett av Tokyos stora shoppingdistrikt väster om stadskärnan.


Shinjuku en lördagsmorgon.

Efter att kompisarna fått äta frukost och hunnit vakna någorlunda tog vi tåget till stadsdelen Akihabara (秋葉原, "Höstlövsfältet"), eller "Elektronikstaden" (電気街, Denki Gai) som den med rätta också kallas. Längs med gatorna kryllar det av små stånd och butiker som säljer precis all form av tekniska prylar man kan tänka sig, och går man in i något av varuhusen så väntar sju våningar fullproppade av tv-spel, datorer, mobiltelefoner, elektroniska ordlistor, kylskåp, mikrovågsugnar, dammsugare, ja kort sagt allt som en teknikfrälst västerlänning någonsin kan önska sig. Arkad- och spelhallar finns det också gott om, även dessa givetvis sju våningar höga (plus källare). Det är fascinerande att se även om man inte hade tänkt köpa något, inte minst när solen går ner och alla neonljusen tänds.


Akihabara at night.





Söndagen hade vi tänkt tillbringa på Tokyo Game Show, vilket som jag förstått var den huvudsakliga orsaken till att nämnda vänner från Sverige valde att åka till Tokyo just denna vecka. Tokyo Game Show hålls i enorma Makuhari Messe (幕張メッセ) i grannprefekturen Chiba, ungefär en halvtimmes tågresa österut.


Makuhari Messe under pågående Tokyo Game Show

På grund av lite ändrade planer och kommunikationssvårigheter träffade jag dessvärre inte mina kompisar på TGS, men trots detta var det till och med för en före detta gamer som jag själv en häftig upplevelse att gå på en av världens största tv-spelsmässor som är öppna för allmänheten. Tyvärr var det förbjudet att fotografera inne i själva mässhallen, och jag ska inte göra någon förargad i onödan genom att lägga upp några bilder här, men för den som vill veta mer finns det säkerligen flertalet tv-spelssiter som kan visa och berätta närmre hur det var.


"Okej, nu kör vi! Det Gaming-dags."

Nu har jag fått höra att det finns ett berg i närheten av Tokyo vid namn Takao (高尾山), som ligger väldigt hett till för en framtida helgutflykt. Annars blir det kanske någon av de närliggande parkerna. Nu på lördag är det dock något slags möte i församlingen som jag tror sekularfranciskanerna anordnar (precis som i Linköping). またね!