25 september 2008

Japan

Egentligen strider det väl helt mot den ekumeniska etiketten att öppet kritisera andra kristna samfund, men i samband med Svenska kyrkans "jubiléum" av 50 år med kvinnliga präster kan jag dock inte underlåta att länka till en insändare i SvD skriven av en av mina församlingsvänner i Linköping, Anne Marie Magnerus. Utan att nämna några namn skulle jag ändå vilja konstatera följande:
  • En kyrkas eller ett kyrkligt samfunds syfte och existensberättigande är att vittna för sanningen och leda själar till frälsningen. Om frestelsen att vilja tillfredsställa så många som möjligt leder till att denna målsättning får ge vika så har man svikit sin uppdrag som kyrka eller kyrkligt samfund. Då är man bara en religiös intresseförening.
  • Om kyrkan inte längre är en garant för bevarandet av den fulla sanningen, vad är då vitsen med den? Då kan man lika gärna starta något helt eget (vilket drygt 25 000 olika protestantiska samfund världen över redan insett). Om man däremot är övertygad om att det inte bara finns en objektiv sanning utan att Gud också genom alla tider har bevarat denna, då finns inget annat val än att ta reda på var den har bevarats någonstans.
-----------------------------------------------------------------------------------

Om exakt en vecka åker jag till Japan för att under ett års tid fortsätta mina studier vid Saitama University (埼玉大学). Jag ska försöka att berätta så gott jag kan om vad som händer där borta (samt visa lite bilder också). Min närmaste församling kommer att vara Urawa kyrka medan den närmaste församlingen med daglig mässa kommer att vara Kitaurawa kyrka (vars hemsida är väl värt ett besök även om man inte förstår japanska!).

"Och jag säger dig att du är Petrus, Klippan, och på den klippan skall jag bygga min kyrka, och dödsrikets portar skall aldrig få makt över den." (Matt 16:18)

4 Comments:

At 1:54 em, Anonymous Anonym said...

Spännande att du sticker till Japan! Hoppas att du bloggar mycket därifrån.

Jag har just läst "Från mitt livs mitt" av Pedro Arrupe där han skriver om sitt liv i Japan. Mycket fascinerande läsning!

Lycka till!

 
At 11:06 em, Anonymous Anonym said...

Johan: Fascinerande är väl en grov underdrift vad gäller den boken!? Den är ett absolut måste för varje katolik i mitt tycke. :)

 
At 3:52 em, Blogger minutz3 said...

Häftigt Gustav!
Är väldans häftigt vad som händer i Japan just nu, skulle ju vara intressant med reflektioner angående deras nya premiärminister, Taro Aso, som är katolik. Vet inte t.ex. hur han ställer sig till barnamord (abort) och vad anser japanska folket om han i allmännhet?

 
At 8:10 em, Anonymous Anonym said...

hilaron. Agree!

minutz3, Gustav. Håller med om att det skulle vara intressant med en rapport om premiärministern!

 

Skicka en kommentar

<< Home