05 oktober 2008

日本に到着していた

Nu är jag framme i Japan. Åkte i torsdags förmiddag via London och kom fram följande morgon lokal tid. Såhär i efterhand kändes det väldigt onödigt att flyga via London då det ligger åt exakt motsatt håll, men enda alternativet var Frankfurt som faktiskt var något dyrare. Dessutom visade det sig att British Airways har bland de mest generösa bagagereglerna på marknaden (23 kg + två handbageväskor), vilket mer än väl väger upp de extra flygtimmarna. Efter närmare 15 timmar i luften kunde man till sist se den första skymten av den uppgående solens land. Min uppfattning sedan tidigare var att den japanska landytan endera utgörs av städer, risfält eller oländig bergsterräng, och de första intrycken från luften får väl sägas bekräftade detta.


Risfält


Berg

Efter att utan problem tagit mig igenom pass- och tullkontroll samt använt min ännu så länge knaggliga japanska till att köpa en bussbiljett, tog jag bussen från Narita till Omiya station där en engelsktalande kontaktperson från universitetet tog emot mig. Jag fick tillgång till min 15,9 kvadratmeter stora studentlägenhet och kunde konstatera att den saknade all form av köksutrustning. Efter att ha köpt en 24" begagnad cykel för 4000 yen (den känns ungefär som en trehjuling för mig, men det var det enda som fanns inne för tillfället), samt tagit en snabb shoppingrunda var det dags att gå på intervju hos samordnaren för internationella utbyten på universitetet.


I väntan på bussen till Omiya


Utsikt över Sumida-floden från bussen


Vy över Saitama

Efter intervjun tog jag cykeln till St Franciskus katolska församling i Kitaurawa, som firade vigiliegudstjänst med anledning av församlingens skyddspatron, den helige Franciskus minnesdag. Efteråt serverades en enkel kvällsmat med misosoppa och sushi, varpå jag fick chans att presentera mig för några av franciskanbröderna och församlingsmedlemmarna. Det tar ungefär 30 minuter att cykla till kyrkan, vilket är tillräckligt nära för att man utan problem ska hinna med laudes och den påföljande mässan varje vardagsmorgon kl 6 och tillbaka igen innan skolan börjar kl 9. Idag efter söndagsmässan fick församlingens nya medlemmar presentera sig, och utöver mig fanns det även två kvinnliga utbytesstudenter från filippinerna samt ett 15-tal japaner. Jag kunde knappt hänga med alls vad de andra sa, men kunde åtminstone hjälpligt presentera mig själv.


St Franciskus kyrka


Interiör (fler bilder finns på hemsidan)

Nästa vecka är det placeringstest för japanskan samt diverse orientering och formaliteter, och sedan börjar undervisningen måndagen därpå. Jag vet ännu inte vad för kurser jag kommer kunna ta utöver japanskan, men jag tror nog inte att jag är riktigt redo ännu för att kunna läsa kurser på japanska. Med den intensitet i språkundervisningen de har här är jag dock övertygad om att det inte kommer ta alltför lång tid innan man är helt inne i det.

Då sade han till mig: "Gå, jag skall sända dig till hedningarna långt borta." (Apg 22:21)

2 Comments:

At 8:11 em, Anonymous Anonym said...

Väldigt häftigt! Jag skall nämna dig i mina morgonböner!

 
At 2:15 fm, Blogger F. Gustav Ahlman said...

Tack detsamma! Och grattis i efterskott till upptagningen.

 

Skicka en kommentar

<< Home