20 juli 2007

En alldeles ny liten väg

Den senaste tiden har jag haft fullt upp med att besöka sommarstugan och jobba extra på Statoil, så det har inte blivit så mycket tid över till att uppdatera bloggen. Däremot har jag hunnit med att läsa en del andlig litteratur, och kommer därför den närmaste tiden att dela med mig av några av de guldkorn som jag hittat.

"Ni vet, moder, att jag alltid har önskat bli helig, men när jag jämfört mig med helgonen har jag alltid konstaterat att det är samma skillnad mellan dem och mig som mellan ett skyhögt berg och ett sandkorn som man trampar under fötterna. Men jag förlorade inte modet utan tänkte: Gud skulle aldrig inge oss önskningar som inte kan förverkligas, och då kan jag trots min ringhet eftersträva helighet. Att göra mig större är omöjligt, jag måste finna mig i att vara sådan jag är med alla mina brister. Men jag skall söka ut ett sätt att komma till himlen på en liten rak, kort väg, en alldeles ny liten väg." Thérèse av Jesusbarnet, Självbiografiska skrifter, s. 185.

Thérèse var en vanlig människa precis som vi. Precis som när vi jämför oss med henne och tänker att vi aldrig någonsin kan bli lika ödmjuka och heliga som hon, så tänkte hon när hon jämförde sig med de helgon som gått före henne. Det som begränsar våra möjligheter att bli heliga är inte hur duktiga vi är på att följa Guds bud. För egentligen klarar vi inte av att göra någonting alls på egen hand. Allting är bara nåd. Helighet handlar inte om att låta sina egna präktiga gärningar synas så bra som möjligt, utan att tvärtom göra sig själv så liten som möjligt så att Gud får skina igenom och vara det enda som syns. Det enda som vi kan bidra med är vår önskan att bli heliga. Och den kan räcka precis hur långt som helst. Gud vill nämligen ingenting hellre än att uppfylla den.

"Saliga de som hungrar och törstar efter rättfärdigheten,
de skall bli mättade."
(Matt 5:6)