17 april 2007

Grattis grattis

Igår fyllde påven 80 år. Grattis påven. Imorgon fyller jag 22 år. Grattis Gustav. Hela kvällen kommer att gå åt till att göra klart en fysiklaboration som är schemalagd mellan 17 och 21, men jag tror faktiskt att det kan bli ganska roligt. Och på torsdag fyller påven två år som påve. Grattis igen påven.

På allmän begäran följer här en kort motivering till bloggens nya titel. Ora et labora är ett gammal hederligt katolskt uttryck som härstammar från den benediktinska traditionen. I min nuvarande levnadssituation där en stor del av dagen går åt till studier (som också är en form av arbete), så är det viktigt att kunna göra även arbetet till en bön. Bönen och arbetet är två olika sätt att förhärliga Gud som kompletterar varandra. Kärleken till Gud består både av ett "vilja vara hos" och ett "vilja arbeta för". Alla kärleksrelationer behöver båda dessa delar för att fungera. Utan intima stunder där man bara är hos varandra utan att man ens behöver säga någonting blir en relation snart torr och livlös. Men om man inte också sätter händerna till verket och utför sina dagliga plikter för den andres skull så blir allting i slutändan bara substanslöst.

I bönen får vi komma Gud riktigt nära och gör oss mottagliga för all den nåd och frid som han vill skänka oss, och styrkta av bönen kan vi sedan tjäna Gud genom vårt arbete. Sammanfattningen av allting sker i den heliga mässan, där vi frambär allt vad vi är och har som ett andligt offer som förenas med Kristi eviga korsoffer för världens synder. Genom att på detta sätt ge arbetet en andlig dimension kan man få det att kännas väldigt meningsfullt även då det är som svårast och jobbigast.

"Detta har jag sagt er för att ni skall ha frid i mig. I världen får ni lida, men var inte oroliga, jag har besegrat världen." (Joh 16:33)

1 Comments:

At 9:30 em, Anonymous Anonym said...

Gratulerar! Det är första gången jag stöter på någon som har samma födelsedag som jag.

 

Skicka en kommentar

<< Home