17 mars 2007

Midfasta

Under de två veckor som gått sedan jag senast skrev någonting i bloggen så har jag haft fullt upp med att skriva tentor i fysik respektive matematik, samt delta i Sveriges Unga Katolikers årsmöte på stiftsgården Marielund på Ekerö utanför Stockholm. Nu har jag ett och ett dygns ledighet tills läsperiod två börjar på måndag morgon (men eftersom jag ändå alltid brukar ta ledigt på söndagar så har det egentligen inte så stor betydelse). Det känns som att tentorna gick hyfsat bra i alla fall, och årsmötet var som väntat väldigt trevligt. Fick tillfälle att fördjupa bekantskaper från tidigare stiftsungdomsdagar, ledarutbildningar, redaktionsmöten och reträtter, samt även stifta några nya.

Nu tar jag nya tag inför nästa läsperiod. Och det är mindre än hälften kvar av fastan. Min första påsk som katolik närmar sig allt mer. Imorgon är det Laetare-söndagen, den andra av två söndagar under året då den liturgiska färgen är rosa. Och på måndag är det den helige Josefs högtid, en av mina absolut största förebilder.

"Jag vill tillbe, vänd mot ditt heliga tempel, och prisa ditt namn för din nåd och sanning, ty du har gjort ditt löftesord stort utöver allt vad ditt namn hade sagt oss." (Ps 138:2)