08 februari 2007

Hopp

Hej igen. Jag hann tyvärr inte med att blogga någonting i söndags eftersom jag bokstavligt talat satt hela dagen med att försöka knyta ihop min artikel till nästa nummer av Sucken, som har temat kallelse. Och sedan har jag haft fullt upp med att plugga som vanligt. Men idag har jag faktiskt inga lektioner förrän efter lunch, så därför tänkte jag ta tillfället i akt att skriva några rader om hur jag mår, för det var det ganska länge sedan jag gjorde.

För tillfället läser jag bara tre kurser jämfört med fyra förra terminen: envariabelanalys 2, fysik samt japanska. Vissa av mina klasskamrater har även valt till nationalekonomi som egentligen inte ingår på Ii-programmet, men jag kan inte direkt påstå att jag ångrat mitt val att inte göra detsamma. Det är helt enkelt väldigt skönt att få ett något luftigare schema. Jag har även fått resultaten från alla tentorna för den första terminen. Det blev femma i linjär algebra och japanska samt fyra i industriell ekonomi och envariabelanalys. Med tanke på all den ångest, depression, meningslöshet, utmattning och ren desperation som jag genomgick under min första termin på Ii-programmet, så är det närmast osannolikt att jag ändå lyckades klara alla tentorna på första försöket, med genomgående fyror eller femmor. Undrens tid är inte förbi. Och med detta tydliga bevis på att Gud håller sin vakande hand över mig, så kan jag vara tryggt förvissad om att han kommer fortsätta att leda mig på den rätta vägen, så att jag aldrig behöver oroa mig för någonting. Han ger mig verkligen allt jag behöver. Jag har tak över huvudet, mat för dagen, en meningsfull utbildning, en underbar församling, och inte minst - hopp inför framtiden.

"Hoppas på Herren, var frimodig och oförfärad i ditt hjärta, ja, hoppas på Herren." (Ps 27:14)