14 februari 2007

En bra dag

Det är visserligen ganska sent, och jag har fortfarande några kanji-tecken att plugga in tills imorgon, men jag känner ändå att jag är tvungen att skriva några rader om den här dagen så att jag kan komma läsa det och komma ihåg det om jag någon gång skulle känna mig lite nere. Hängde med jättebra i skolan, såväl på mattelektionen som på fysikföreläsningen. På hemvägen stannade jag till vid frisören, och helnöjd som jag blev med min nya frisyr tog jag tillfället i akt att ta en bild på mig själv i syfte att kunna ackompanjera mina kommande artiklar i Sucken. I kyrkan firades idag festdagen för Kyrillos och Methodios, som tillsammans med den heliga Birgitta utgör Europas skyddspatroner. Utåt sett så var väl dagens mässa inte mycket märkvärdigare än en vanlig vardagsmässa, men Gud gav mig idag nåden att ännu mer än vanligt förnimma det oerhörda mysterium som vi har förmånen att ta del av varje gång vi deltar i mässan.

Medan jag satt där i bänken och tackade för Guds godhet så slog mig tanken att det kanske ändå skulle kunna finnas någonting i mitt som jag skulle ha skäl att oroa mig för - bara för att omedelbart efter slå fast att jag i sådana fall lägger det i Guds händer och litar på hans försyn. Stannade en liten stund på sekularfranciskanernas fika, där Kerstin uttryckte sin tacksamhet över att jag tagit på mig uppgiften att vara försångare för responsoriepsalmen i söndagsmässan. När jag kom hem hann jag läsa igenom alla kapitlen i fysikboken och svara på alla frågor som vi ska ja gjort inför lektionen imorgon. Och när jag sedan slog på datorn och kollade min mail så hade jag fått svar från Sucken-redaktören David som läst igenom min kommande artikel om kallelser som jag mailat över tidigare under dagen, där han bara hade beröm att ge. Av vad vi kom fram till under redaktionsmötet förrförra lördagen så verkar det dessutom vara en hel del andra spännande artiklar på gång också. Det blir någonting att se fram emot, alla Sucken-läsare (och ett skäl att börja prenumerera för dem som ännu inte är det)!

"Detta är den dag som Herren har gjort, låt oss på den fröjdas och vara glada." (Ps 118:24)