30 mars 2007

Nunnan

I onsdags satt jag som vanligt och tittade på nyhetsmorgon under frukosten, när det till min stora förvåning plötsligt visades en trailer med bilder från karmelitklostret i Glumslöv. Det visade sig att de senare under morgonen skulle ha en intervju med filmaren Maud Nycander som gjort en film om syster Maria av Bebådelsen (eller Marta Cavallin som hon hette innan hon gick in klostret) och hennes kallelse till ordenslivet. Maud är själv inte kristen, men hon verkade uppenbart fascinerad över Martas livsval och det faktum att hon, trots att hon valt bort allt det som vårt samhälle brukar betrakta som de viktigaste källorna till lycka i livet såsom familj och barn, resor, vänner och karriär, för att istället leva resten av sitt liv i stillhet och bön i ett kloster, ändå "verkar må bättre än de flesta jag känner". Filmen hade biopremiär på Folkets Bio i Stockhholm igår, och visas på SVT2 kl 20.00 på påskdagen. Jag träffade syster Maria under Ung Karmel-reträtten i höstas då vi sista dagen besökte karmelitsystrarna, och det ska bli väldigt intressant att få se och höra hela hennes (och hennes familjs) berättelse om hennes kallelse. För den som vill veta mer rekommenderar jag att läsa vad SVT, Dagen, DN respektive SvD har att säga om filmen.

"Var och en som för mitt namns skull har lämnat hus eller bröder eller systrar eller far eller mor eller barn eller åkrar skall få hundrafalt igen och ärva evigt liv." (Matt 19:29)

4 Comments:

At 4:08 fm, Anonymous Anonym said...

vet inte hur jag ramlade in på din blogg men jag har läst ett par inlägg nu. ville väl mest säga att jag fann dina funderingar intressanta.

 
At 11:29 em, Blogger Julia said...

Kul att du länkat runt till de som skrivit om "Nunnan". Riktigt härligt filmklipp på DN. Får inte glömma att se filmen nu bara. Må väl.

 
At 11:28 em, Anonymous Anonym said...

Ja, syster Maria är en beundransvärd människa om vilken många med bestörtan säger:
Att kasta bort sitt liv på sånt!
Ja kan tänka mig, vad 60 0ch 70 talets "intelektuella" skulle ha sagt om henne!
De kunde skälla ut även moder Tereza för att hon drar sig tillbaka för bön.Denna rödvin vänster! Och nu, i dessa dagar sitter de på sina varma platser med hög lön och säkert säger att Maria kastar bort sitt liv på dumheter.
Jiri

 
At 1:54 em, Anonymous Anonym said...

Döm av min förvåning när jag plötsligt upptäckte att Martas pappa ofta kommer till "min" kyrka som diakon. :] Hans predikningar är fantastiska... Var en väldigt intressant dokumentär i övrigt.

 

Skicka en kommentar

<< Home