02 mars 2009

Med fågelskådarcirkeln till Fuji-goko

Här kommer en liten rapport om förra veckans två dagar långa övernattningsresa med fågelskådarcirkeln till Fuji-goko (富士五湖, Fuji och de fem sjöarna).


Skidbacken låg inte riktigt vid foten av berget Fuji utan en bit bort, men även om vi senare under resan körde förbi på ett närmre avstånd än när jag tog bilderna den 29 december, så kunde man inte se ett skvatt av berget på grund av den tjocka dimman.


Eftersom jag redan hade åkt skidor i fyra dagar så tänkte jag att det var dags att prova på snowboard. Snowboard verkar vara populärare än skidor i Japan, och jag tyckte också att det var riktigt kul när jag väl fått kläm på hur man svänger.


Riktigt tuffa killar håller sig dock till pulkaåkning i Kizzu Taun (Kid's Town).


Efter en rolig men samtidigt ganska blöt och ruggig eftermiddag var det som vanligt himmelskt att ta sig ett bad i onsen, denna gång även med utomhussektion!


Övernattade gjorde vi i en hyrstuga, och till kvällsmat lagade vi karee (curry) och shichuu (stew).


Den påföljande dagen snöade det, och ingen var särskilt upplagd för fågelskådning. Istället blev det omröstning om vilka turistattraktioner i området vi skulle åka till. Första anhalt blev Teddy Bear World Museum vid Yamanaka-sjön. På bilden Nalle Puh och Paddington.


Jag noterade att musiken som spelades till denna motion display med rörliga teddybjörnar och andra gulliga djur, var tagen från den tysk-latinska julpsalmen In dulce jubilo.


Därafter fortsatte vi till besökscentret för den 40 km långa testbanan för Japans framtida snabbtåg, rinia (linear), som tack vare supraledande material och banor med kurvradie på minst 8 km kommer upp i hastigheter över 500 km/h.


Just idag var det dock inga tåg som körde.


Fettisdagen till ära blev det ett besök på en restaurang som serverade Yamanashi-prefekturens specialitet, houtou (i princip tillplattad spagetti). Jag valde att få den serverad med kabocha (熟瓜, japansk pumpa). Jag passade på att berätta lite om den kristna traditionen att idag äta gott och därefter fasta 40 dagar fram till påsk, men vi konstaterade att eftersom det bara var grönsaker i kabocha-houtou:n så blev det ingen riktig karneval (kött farväl). Men jag lagade lite biffcurry på kvällen i alla fall!

Att fira fastetiden ordentligt med återhållsamhet i mat och nöjen kan vid en första anblick tyckas bara vara besvärligt, men i själva verket är det den heligaste tiden under året då Gud verkligen får en chans att befria oss från alla onödiga saker som vi gjort oss beroende av. Genom att använda mindre tid åt nöjen får man mer tid för bön, och genom att spendera mindre pengar på mat så blir det mer pengar över att ge åt de fattiga. Fastans syfte sammanfattas mycket väl i den andra prefationen för fastetiden:

"Ty nu är tiden inne, nu är frälsningens dag, nu låter du oss vinna hjärtats renhet åter, om vi vänder oss bort från vårt själviska jag och vandrar genom denna förgängliga värld med blicken fäst vid det som evigt består."

3 Comments:

At 1:14 em, Anonymous Anonym said...

Kul rapport!
En sak förstår jag däremot inte:
Snabbtåget har en kurvradie på MAX 8 km. Skall det inte vara MIN 8 km?
Hälsningar
/pappa

 
At 3:20 fm, Blogger F. Gustav Ahlman said...

Skarpsint! Jag räknar inte bara åt fel håll när det gäller tidsskillnad, märker jag.

 
At 8:11 em, Anonymous Anonym said...

Håller med pappa om att det var ett roligt inlägg att läsa =)
Pontus fick allt lyssna när jag läste högt om alla roligheter och uttala alla japanska ord efter bästa förmåga.

Kul att läsa att du har det bra =)
Kramar/Maria(Malia)

 

Skicka en kommentar

<< Home