21 december 2008

Takao-san och julförberedelser

Jag ber om ursäkt att det dröjt så länge sedan förra uppdateringen, men det beror helt enkelt på att jag inte har gjort särskilt mycket intressanta saker värda att skriva om. Men nu har jag bara ett grammatikprov kvar innan vinterlovet börjar, och då ska jag försöka hinna med att resa runt lite grand. Igår åkte jag för första gången till berget Takao-san (高尾山), ca 50 km väster om Tokyo dit man tar sig på mindre än två timmar med tåg. Det är 599 meter högt och bjuder på flera vackra vandringar samt vyer över Tokyo och Fuji-san.


Stationen varifrån man kan ta kabelvagn eller sittlift en bit upp för att spara energi (läs: om man är lat).


Jag valde det sistnämnda (och gick dessutom på försäljningstricket att köpa ett turistfoto som var dyrare än själva åkbiljetten).


På vägen upp finns en hel del traditionella japanska portar och diverse buddhisthelgedomar.




Vy över Tokyo.


Tyvärr var jag lite för sent ute för att se Momiji-trädens vackra höstfärger, men Fuji-san syntes bra i alla fall.


Takao-san är väldigt kommersialiserat, och på toppen finns bl a flera restauranger samt ett besökarcentrum där man kan läsa om växt- och djurlivet på berget. Det kanske förtar något av naturkänslan, men är å andra sidan väldigt praktiskt och bekvämt. Längre fram kanske jag gör någon tur ett lite "vildare" berg också.


Staden kikar fram mellan trädtopparna.

I kyrkan pågår förberedelserna inför julfirandet för fullt. Jag hjälpte till lite grand med att göra i ordning julkrubban, som tar upp hela vapenhuset:


Barnen har övat in ett julspel som kommer spelas upp innan mässan på julafton och juldagen, och mellan julspelet och mässan på julafton blir det lite adventsmusik i form av Rorate caeli och Hisashiku machi ni shi (Veni emmanuel). Den gregorianska scholan kommer att sjunga introitus såväl på julafton och juldagen (dvs Dominus dixit respektive Puer natus), och till kommunionen på julafton blir det O helga natt på japanska där jag hjälper till med basstämman. Det låter med andra ord som att det kan bli ett riktigt vackert och högtidligt julfirande!