02 januari 2009

新年おめでとう!Gott nytt år!

Gott nytt år! Hoppas att ni alla fått en bra start på 2009. Eftersom julen inte uppmärksammas i någon större utsträckning i Japan så är det istället nyåret som har rollen som vinterns stora familjehögtid. Döm dock om min besvikelse över att det inte finns någon som helst tradition av nyårsfyrverkerier! Det enda som hördes runt tolvslaget var en dov gong-gong från något buddhisttempel i närheten. Å andra sidan var jag ändå i kyrkan för tillbedjan och midnattsmässa, så det känns på ett sätt bra att man inte missade något.

2008 var för min del ett väldigt spännande och händelserikt år. Höjdpunkten var naturligtvis Världsungdomsdagen i Sydney, där jag inte bara fick chansen att se, fira mässan och tillbe inför sakramentet tillsammans med påven för första gången, utan även hålla hans mikrofon. Det avslutande kvartalets Japan-vistelse har givetvis också varit väldigt omvälvande och intressant, men kommer inte riktigt upp på samma nivå som de tre veckorna i Australien. (På tal om nyårsfyrverkerier och Sydney, se bilden på Catholic News Service.) Beträffande 2009 så ser jag mest fram emot bestigningen av berget Fuji i sommar, men förhoppningsvis blir det väl några andra spännande utflykter också. Samt givetvis också hemresan till Sverige! I övrigt tänker jag försöka att bara leva i nuet och göra vad jag kan för att i varje ögonblick leva till Guds ära.

Under mellandagarna har jag hunnit med att göra några utflykter. Först berget Fuji och två av de fem sjöarna, tillsammans med några klasskamrater. Fuji går visserligen bara att bestiga i juli och augusti, men frågan är om inte det är som vackrast nu under vintern med sin snöklädda topp.


Utsikt från bussen.


Reflektion i Sai-sjön.


Kvällssolen skiner över den snöklädda toppen.


Vid Kawaguchi-sjöns strand träffade vi även på en apa som nallade grönsaker.


Bergsstuga norr om Sai-sjön.

Dagen efter bar det av till staden Kawagoe bara ett par pendeltågstationer norrut, som även brukar kallas för "Lilla Edo" (gamla namnet på Tokyo).


Staden är mest känd för sina traditionella Kurazukuri-hus (蔵作り).


Det finns även ett kvarter med butiker som säljer traditionella godsaker. Jag hittade en likadan karamellburk som figurerar i den sorgliga Studio Ghibli-filmen Eldflugornas grav.


En karp (鯉, koi) som inte var vidare livad av sig.


På nyårsdagen var jag inbjuden till familjen Okamoto som jag lärt känna genom församlingen, och fick bland annat prova på diverse traditionell japansk mat.


Takeshi, min kollega i den gregorianska scholan, tar för sig av gyōza (餃子), pirogliknande degknyten fyllda med kött och grönsaker som ursprungligen kommer från Kina.


Resultatet av en eftermiddags origami (折紙, vik-papper).

"Herrens Ande är över mig, ty han har smort mig till att predika glädjens budskap för de fattiga. Han har sänt mig för att ropa ut frihet för de fångna och syn för de blinda, för att ge de betryckta frihet och predika ett nådens år från Herren." (Luk 4:18-19)

2 Comments:

At 6:44 em, Anonymous Anonym said...

Gott nytt år Gustav!

 
At 5:27 em, Blogger ADHD och ADD said...

Hai hai Gainjin!

Roligt att se en svensk som tagit sig långt från de vanliga farvattnet. Har du tid över bland allt pluggande kan du alltid kolla på ADHD i wikipedia på japanska, de har i varje fall 2 länkar som går till en svensk kvalitetsblogg ;)

Lycka till, bra jobbat att ta sig så långt hemifrån för att skapa något nytt, lära sig något annat och se världen. Gooo.

 

Skicka en kommentar

<< Home