06 juni 2008

Med Gud skall jag kämpa

Idag är det Sveriges nationaldag och tillika min namnsdag. Än idag är det den katolska helgonkalendern som ligger till grund för de flesta (eller i alla fall väldigt många) namnsdagarna i den svenska almanackan. Det är således ingen slump att Peter har namnsdag på Petrus och Paulus högtidsdag den 29 juni och att min andra namnsdag infaller på samma dag som festdagen för min favoritapostel och -evangelist Johannes den 27 december. Anledningen till att vi firar Gustav idag är dock givetvis att vår store landsfader Gustav Vasa valdes till konung av Sverige den 6 juni 1523.

Det är klart att det känns lite märkligt att som katolik fira sin namnsdag på minnesdagen av den kung som drev igenom reformationen i Sverige, men precis som Kyrkan gjort om arbetarrörelsens internationella högtidsdag 1 maj till Josef arbetarens högtid, så tror jag helhjärtat på att nationaldagen också kan bli till en verklig förbönsdag för Sveriges land. Se bara på Carl-Erik Sahlbergs initiativ och nationaldagsfirandet i domkyrkan. Här i Linköping firade vi mässan "för hemlandet" med "Helge kung Erik" som ingångspsalm och "Du drottning över Nordens land" som utgång. Och nöjer man sig inte med det så kan man ju även sjunga den bortglömda fjärde versen av nationalsången:

Med Gud skall jag kämpa, för hem och för härd,
för Sverige, den kära fosterjorden.
Jag byter Dig ej, mot allt i en värld
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.
Nej, jag vill leva jag vill dö i Norden.

"Vårt hemland är himlen, och därifrån väntar vi också den som skall rädda oss, herren Jesus Kristus." (Fil 3:20)

2 Comments:

At 12:14 fm, Blogger Mr. Georgia said...

När kommer nästa post?

 
At 3:55 em, Blogger F. Gustav Ahlman said...

Har varit upptagen senaste tiden med att jobba i mobiltelefonfabrik, vara ledare på barnläger samt besöka sommarstugan, men jag hoppas att det blir åtminstone några inlägg till innan VUD!

 

Skicka en kommentar

<< Home