17 december 2006

Gaudete

Idag är det den tredje söndagen i advent, även kallad Gaudete-söndagen. Gaudete är latin och betyder "Gläd er", och medan adventstiden i övrigt är präglad av botens anda så uttrycker texterna i mässan på Gaudete-söndagen istället glädjen över Kristi åstundande ankomst. Och passande nog har Gud låtit mig hamna i precis rätt liturgisk stämning tack vare några glädjande händelser de senaste dagarna.

I torsdags hölls det sista mötet för den katoslka studentgruppen för terminen. Det var utan tvekan den bäst organiserade träffen hittills, med god uppslutning, mässa på engelska, fika och samkväm, lyssnande till ett nedladdat föredrag av en amerikansk ärkebiskop, påföljande diskussion, förbön, lovsång och slutligen completorium. Jag tror att det kan bli någonting riktigt fint av studentgruppen till nästa termin.

I fredags var jag precis på väg att cykla iväg till den extrainstatta lektionen i linjär algebra, när jag passade på att kolla min brevlåda. Det visade sig då till min glädje att det senaste numret av Sucken hade kommit! Jag kunde knappt bärga mig tills att algebralektionen skulle ta slut så att jag kunde läsa igenom det! Och som om det inte vore nog så hade Signum också kommit. Dessutom fanns det ett brev som jag inte hann titta efter vad det var för något innan jag var tvungen att skynda iväg till lektionen. Efter lektionens slut och efter att ha skummat igenom Sucken och Signum så tittade jag vad det var för ett brev. Det visade sig vara från Sancta Ragnhilds Gille, undertecknat av min gamla rektor på högstadiet, Björn Ohlsson. "Betr. Stipendieansökan. Styrelsen för Sancta Ragnhilds Gille kommer att tilldela Dig ett stipendium för år 2007 med kronor 8000.-." Inte illa. Med detta tillskott i kassan så går jag till och med på plus under den här terminen utan att ha behövt ta något lån.

I lördags cyklade jag enligt tidigare överenskommelse till simhallen tillsammans med min vardagsmässokollega Mikael. Det var precis lika ljuvligt som jag hade förväntat mig. Inledde med 1500 meter bröstsim följt av vattenrutschbana, ångbastu, bubbelpool, äventyrsbad, några varma duschar och så ett avslutande hopp från femman. I överenskommmelsen ingick även en avslutande pizza på Baguette som krona på verket. Den satt som en smäck. Sedan hann jag nätt och jämnt hem innan det var dags för nästa glädjande händelse, mässa med dop av kantor Hemals dotter Runie. Dopkanditaten var kanske inte på sitt bästa humör, men Guds barn blev hon i alla fall. Och vetskapen om detta var tillräckligt för att undertecknad skulle bli lite rörd både en och två gånger. Sedan bjöd Hemal in alla närvarande till samkväm i församlingssalen, där det enda som gick att klaga på var att pizzan sedan tidigare inte riktigt hade hunnit lägga sig ännu och inte lämnade utrymme för så mycket andra godsaker.

Och idag var det som vanligt högmässa, som jag upplevde som den finaste som jag hittills varit med om i S:t Nikolai. Episteltexten från Filipperbrevet, som återfinns längst ner i detta inlägg, hör till en av de absolut mest omlästa texterna i min bibel. Och det sista kyrkkaffet som Caritas anordnade i församlingen blev till det kanske trevligaste under hela hösten. Nästa år får vi ungdomar ta över, och ta tillfället att samla ihop lite pengar till Världsungdomsdagen. Innan det var dags för hemfärd så fick jag också tillfälle att säga hejdå och god jul till några av mina fina vänner i församlingen. Och som om det inte vore nog, så fick jag på eftermiddagen ett mail med bekräftelse på att jag kommer kunna spela med i en innebandyserie i Campushallen nästa termin.

Imorgon har jag tenta i industriell ekonomi, följt av linjär algebra på torsdag. Jag finner dock inga skäl till att tvivla på att sinnesstämningen från dagens liturgi inte skulle kunna hålla i sig över hela julen.

"Gläd er alltid i Herren. Än en gång vill jag säga: gläd er. Låt alla människor se hur fördragsamma ni är. Herren är nära. Gör er inga bekymmer, utan när ni åkallar och ber, tacka då Gud och låt honom få veta alla era önskningar. Då skall Guds frid, som är mera värd än allt vi tänker, ge era hjärtan och era tankar skydd i Kristus Jesus." (Fil 4:4-7)

3 Comments:

At 10:53 em, Anonymous Anonym said...

Jag förstår att det är en väl läst text. Jag blev väldigt tagen av den när jag hörde den igår och var väldigt tacksam för att jag fick höra den idag igen. Lycka till på tentan.

 
At 7:27 fm, Anonymous Anonym said...

mamma säger...
det gäller att inte misströsta, sen kommer belöningen!

 
At 10:30 fm, Anonymous Anonym said...

Hoppas du far en god och valsignad jul i ar. Och stort grattis till stipendiumet! Vad kul for dig! Har i Ballarat rullar livet bara pa med skogsbrander och vattenbrist som ar den varsta nagonsin. Men jag ser anda fram emot att fa fira jul har, det ska bli en upplevelse. Merry Christmas!

 

Skicka en kommentar

<< Home