31 oktober 2006

Omdebatterad föreläsning

Idag var det då alltså dags för Krister Renards omdebatterade föreläsning i intelligent design. Klokt nog var föreläsningen starkt anpassad efter den kritik som den fått ta emot redan i förväg, och en stor del av den utgjordes av vetenskapsteori där han försökte definiera begreppet vetenskap. Tyngdpunkten låg på att försöka göra ämnet mer rumsrent och svårare att vifta bort som rena tokigheter, bl a genom en lång rad citat av högt ansedda vetenskapsmän som i olika hög grad erkänner existensen av en skapare. Han var dock noga med att påpeka att intelligent design inte kan klassas som vetenskap - men att evolutionsteorin icke desto mindre inte heller är mer än just en teori. Förhoppningsvis kommer detta leda till en fortsatt debatt i ämnet där ateisterna så småningom kanske lär sig vikten av att bli lite mer ödmjuka.

Här är förresten ett mail som jag fick idag:

Hejsan! Jag skriver för att meddela att bibelhelgen den 10-12 november tyvärr måste ställas in pga för få anmälningar. Trist men så är det. Har du redan hunnit lägga ut pengar för biljetter till och från Örebro, och inte kan köpa tillbaks dessa, så kontakta SUK:s kontor för reseersättning.

För min egen del antar jag att det är lika bra att jag inte blir av med ytterligare en helg som jag verkligen skulle behövt tillbringa med mina studier, men det är oroväckande att intresset varit så lågt. Man får hoppas på att det berott på bristande information.

"Dårarna säger i sina hjärtan: Det finns ingen Gud." (Ps 14:1)

1 Comments:

At 12:31 fm, Anonymous Anonym said...

Jag ville åka på den, men kände inte riktigt att jag kunde lägga undan en till skolfri helg. Annars var jag riktigt glad över att det äntligen anordnas något för lite äldre unga katoliker. Synd att helgen var tvungen att ställas in.

 

Skicka en kommentar

<< Home