01 november 2006

Alla helgons dag

Idag är det alla helgons dag, och därför har jag bett om alla mina favorithelgons förböner. Mitt skyddshelgon, den helige Thomas More, om modet att alltid stå upp för sanningen; den helige Josef, om kyskhetens dygd; den helige Thomas av Aquino, om vishet och förmågan att klara av alla studier; den heliga Teresa av Jesusbarnet, om ödmjukhet och större kärlek till Jesus och Maria; den helige Franciskus, om förmågan känna sympati med de fattiga och att leva asketiskt; och inte minst den heliga Gudsmodern, jungfru Maria, om att lika förbehållslöst som henne kunna lägga hela sitt liv i Guds händer med ett enda stort "Ja, Fader" på sina läppar.

Fader Paul hade lyckats ordna fram ett exemplar av de båda banden av det officiella breviaret som jag fått låna. Jag kan knappt beskriva min glädje och tacksamhet över detta. Tack så mycket, fader Paul. Förhoppningsvis hinner den nya utgåvan av breviariet komma ut innan jag blir tvungen att lämna tillbaka det. Och kan ni gissa vems namn det står på försättsbladet? Hubertus Brandenburg. Efter några hektiska skoldagar känner jag mig plötsligt mer upplagd än någonsin för att åka på ungdomsreträtt på Karmelgården. Vi hörs på söndag kväll.

"Du omsluter mig på alla sidor och håller mig i din hand. En sådan kunskap är mig alltför underbar, den är mig för hög, jag kan inte begripa den."
(Ps 139:5-6)