26 oktober 2006

Sanningen orsakar splittring

Ibland känner jag mig träffad av Paulus ord i 2 Thess 3:11: "Och nu har vi hört att några ibland er lever utan ordning. De gör inte vad de skall, bara vad de inte skall." I mitt fall brukar detta alltför ofta innebära att jag slösar bort min lediga tid med att slösurfa på Internet istället för att studera. När man har så många åligganden att man inte hinner med allt man skulle vilja göra så är det lätt att man blir frustrerad och stressad över att tiden inte räcker till. Då är det tryggt att veta att Gud har en plan för våra liv ända in i minsta detalj, och vet precis hur vi borde planera våra dagar för att hinna med allt som han vill att vi ska göra. Vår uppgift är således inte att beklaga oss över att vi inte hinner med att göra allt som vi skulle vilja, utan att försöka komma fram till vad Guds plan för oss för varje dag är. Gud kan ju orimligen kräva att vi ska hinna med att göra mer än dygnets timmar möjliggör.

I och med att jag kommer spendera de närmast kommande tre lördagarna på diverse trevliga katolska aktiviteter så är det just nu av än större vikt att jag verkligen lyckas utnyttja tiden så effektivt som möjligt. Och jag lyckades nog betydligt bättre idag med detta än jag gjort i början av veckan. Idag har jag hunnit med att tvätta, dammsuga, slänga pappersförpackningar, lagamiddag, följa mässan via EWTN samt plugga bokföring och gränsvärden. Det var förresten en väldigt bra predikan i dagens mässa. I evangelietexten från Luk 12:49-53 säger Jesus att han inte har kommit med fred utan med splittring, och temat för predikan var att sanningen orsakar splittring. I och med att dagens evangelietext gått i uppfyllelse i min egen familj i samband med att jag blev katolik så var det väldigt intressant att höra en välskriven predikan om den. (De två senaste veckornas predikningar går att lyssna på i ljudarkivet på www.ewtn.com)

Imorgon är det LUKAS-träff, på lördag är det Sucken- redaktionsmöte i Stockholm, och på söndag är det mässa i S:t Ansgar igen. Jag ringde fader Martin för att se om han skulle vara hemma på lördag så att jag kunde kika förbi efter mötet, men han skulle återigen ordna med bokföringen tillsammans med fader Udo. Tänka sig, jag som just håller på att lära mig om bokföring! Och jag börjar till och med tycka att det är ganska kul.

"Ty där fem bor i ett hus skall de i fortsättningen leva splittrade, tre mot två och två mot tre, far mot son och son mot far, mor mot dotter och dotter mot mor, svärmor mot sonhustru och sonhustru mot svärmor."
(Luk 12:52-53)