18 oktober 2006

Tillbaka i min födelsestad

Nu är jag tillbaka i Södertälje igen, efter en intensiv första läsperiod på Ii-programmet. Jag blev nästan lite nostalgisk när jag steg av pendeltåget i Södertälje centrum. Det känns som om det var evigheter sedan sist. Jag vet inte om jag fortfarande kan kalla Södertälje för "hem" - jag trivs ju så bra i Linköping, och har inte direkt några planer på att flytta tillbaka till Södertälje efter att jag tagit min examen. Men om det är tillåtet att kalla flera olika platser för "hem", så är Södertälje och Liljevalchsgatan 25 E givetvis en av dem. Det är ju här som världen börjar.

Mariasystrarna i S:t Ansgar blev glada av att se mig i mässan igen. Och jag fick en trevlig pratstund med Ingrid, som hade fått vykortet jag skickade till henne. Tydligen kommer det anordnas en reträtt i Vadstena för alla sekularkarmeliter nästa helg, som såväl hon som Danisa och Bengt-Olof ska åka på. Vilken tur då att jag kom hem över den här helgen också, så att jag får chans att träffa dem allihopa.

Efter mässan begav jag min till S:ta Ragnhildsgården för att gästsjunga lite i Tveta kyrkokör tillsammans med mina föräldrar. Min pappa tycker att jag är tonsäker, men att jag måste lära mig att sjunga med lite mer känsla. Han har säkert alldeles rätt.

Imorgon bitti ska jag sätta mig på pendeltåget till Stockholm och gå på morgonmässan i domkyrkan kl 8, för att sedan bege mig hem till fader Martin i syfte att tala om livet som katolik över en kopp kaffe. Det blir säkert lika trevligt som alltid.

"En profet blir ringaktad bara i sin hemstad, bland sina släktingar och i sitt hem." (Mark 6:4)

1 Comments:

At 3:24 em, Anonymous Anonym said...

Södertälje, det var gamla goda tider det. Här i Ballarat så känns allt med Sverige och Södertälje så avlägset. Det känns som att det här är mitt hem nu, det är här jag hör hemma. Det kommer verkligen kännas tungt att lämna Ballarat och Australien om nio månader, men självklart ska det bli kul att träffa familjen och KU igen. Jag saknar faktiskt KU lite grand, mest av allt att få lovsjunga Gud. Min tro blir starkare för varje dag som går här och dem vet, kanske jag också konverterar till katolska kyrkan inom sinom tid, men det får Gud bestämma. Ha det gött!

 

Skicka en kommentar

<< Home