14 oktober 2006

Arbete för en modern apostel?

Idag har jag då repeterat inför datortentan i industriell ekonomi - kursen som gett namn åt min utbildning. Till en början tyckte jag att kursen verkade väldigt flummig, med dess försök att beskriva vad ett företags olika mål och strategier innebär. Men när den väl började lära ut mer konkreta saker, som t ex hur man räknar ut självkostnadspriset för en produkt eller lönsamheten för en investering, så började det kännas mer som att man verkligen kommer kunna ha direkt nytta av de kunskaper som kursen ger, om man exempelvis skulle få ett ordinärt pappersarbetesjobb på ett genomsnittsligt svenskt företag.

Frågan är bara - vad för slags företag skulle det vara? Vad är egentligen ett legitimt arbete för en lekmannaapostel i dagens moderna samhälle? Det måste ju vara ett arbete som på något sätt bidrar till att bygga upp samhället på ett sätt som behagar Gud. Men måste det vara ett arbete som fanns redan på Bibelns tid, som läkare, bonde, fiskare eller snickare? Är all utveckling som skett sedan dess av ondo? Nej, jag tror inte det. Visserligen har vi i västvärlden väldigt många bekvämligheter idag som vi kanske hade klarat oss bättre utan, som alla lyxprodukter och all underhållning som översköljer oss. Men hur skulle världen se ut om det inte fanns exempelvis elektricitet, motorfordon och trådlös kommunikation? Sådana moderniteter har ju inte minst Kyrkan själv dragit nytta av i stor utsträckning. Så jag tror nog absolut att man som modern apostel kan utföra ett meningsfullt arbete som anställd på exempelvis ett industriföretag. Men exakt vad det skulle innebära i mitt fall - förutsett att det verkligen är Guds plan för mig att jag ska arbeta med någonting i linje med min nuvarande utbildning - det lär framtiden utvisa.

Jag fick förresten ett telefonsamtal från fader Martin idag (dvs prästen - inte min pappa). Han hade tydligen varit i Tyskland och inte kunnat läsa alla mail jag skickat till honom förrän idag, men han hade i alla fall hunnit läsa min debutartikel i Sucken ("Nu är Gustav katolik!"), och även visat den för församlingsmedlemmarna i S:t Ansgar. Han hade ingenting att klaga på vad gäller texten, men vi var båda överens om att kvaliteten på bilden kunde ha varit bättre. Förhoppningsvis får jag möjlighet att träffa honom när jag åker hem till Södertälje nästa vecka efter att tentan är färdigskriven.

"När vi kom till er gav vi er som föreskrift: den som inte vill arbeta får inte heller äta." (1 Thess 3:10)