13 oktober 2006

Spikad skrivning

Kontrollskrivningen var inte bara extremt lik de båda övningskontrollskrivningarna, utan dessutom snäppet lättare. Så det var faktiskt rena barnleken att inte bara skrapa ihop alla gratispoängen till tentan, utan jag är faktiskt ganska säker på att jag rentav tog hem full pott. Men så var det ju bara en kontrollskrivning också, och riktigt upp till bevis blir det inte förrän på den riktiga tentan strax innan jul. Skrivningen började kl 14, och eftersom jag bara behövde två och en halv av de fyra timmar som man hade på sig för att skriva klart, så hann jag inte bara med att cykla iväg till kvällsmässan, utan dessutom hinna hem och äta middag innan, med god marginal till den föreskrivna fastan på en timme. Och väl i mässan så blev jag för ovanlighetens skull erbjuden att läsa episteltexten, som faktiskt var riktigt talande. Den kvalificerar sig utan tvekan in som dagens bibelcitat. Jag har gått igenom en hel del emotionella upp- och nergångar sedan jag började mina studier på Ii-linjen, men just nu känns det som att det var väldigt länge sedan jag förnimde Guds kärlek och omsorg om mig så starkt som jag gör nu.

Igår fick jag det andra numret av Signum, som jag beställde en årsprenumeration av på Stifstungdomsdagen till det rabatterade priset 100 kronor. Månadens ledare är skriven av Anders Piltz och har rubriken "Varför larmar hedningarna?", och han är givetvis lika skarp som alltid. "Kristendomen har inget att frukta av förnuftet, och religionen har inte monopol på tron. Den som hävdar att Inget förvandlades till Något som förvandlades till Liv som förvandlades till Medvetande alldeles spontant eller efter en miljard misslyckade försök som slutligen råkade resultera i människan, detta kosmiska lyckokast (eller missöde), lanserar inte en rimligare teori än den som tror att Gud har skapat världen med en kombination av nödvändighet och slumpfaktorer och att människan är danad till Guds avbild, utrustad med intelligens och moraliskt ansvar." Jag har beundrat Anders Piltz och hans argumentationsförmåga ända sedan jag läste hans inlägg i Jesusdebatten i SvD på den tiden det begav sig. Då hade jag ingen aning om att han var katolik, än mindre själv funderat på att bli det. Men jag kan ju säga som så, att det känns tryggt att nu vara på samma sida som honom.

"Så skulle hedningarna genom Kristus Jesus få den välsignelse som gavs åt Abraham och vi sedan få den utlovade Anden på grund av tron."
(Gal 3:14)

1 Comments:

At 1:52 em, Blogger Daniel said...

Goda ord och intressant läsning. Daniel, Vårsta

 

Skicka en kommentar

<< Home