12 oktober 2006

Algebraläraren Brian

Imorgon är det dags för kontrollskrivningen i linjär algebra, och följaktligen har jag använt en stor del av dagen till att repetera inför denna. Jag gillar verkligen linjär algebra-kursen (eller Algebra III som den egentligen heter, men fråga mig inte vad som hände med ettan och tvåan). Vår föreläsare tillika lektionsledare Brian Edgar är utan tvekan en av de bästa lärare jag någonsin haft, och definitivt den bästa på universitetet. Han kanske verkar lite läskig vid första anblick med sitt stripiga skägg och påtagliga ölmage, men hans kunskaper beträffande såväl matematik som pedagogik är svåröverträffliga. Och inte blir det sämre av att han även har en helskön humor. Sedan undrar jag om det är någonting med matematiklärare och sköna dialekter. Jan-Åke, vår lektionsledare under grunken (matematiska grundkursen) pratade en värmländska bredare än Bengt Alsterlinds (Hajk, ni vet). Och som Brian själv sade i slutet av den första föreläsningen: "Även om jag mina ansträngningar att lära ut linjär algebra inte skulle har gjort några större intryck på er vid kursens slut, så kommer ni förmodligen i alla fall ha lärt er att prata engelska med en svag nordirländsk accent".

Det bästa med Brian är att han verkligen är mån om att vi ska klara skrivningarna. Istället för att bara hänvisa till tidigare års kontrollskrivningar så har han bemödat sig med att göra två speciella övningsskrivningar med exakt samma upplägg som den riktiga kontrollskrivningen, allt för att vi ska kunna vara så förberedda som möjligt. De flesta lärare brukar vara duktiga på att visa engagemang över sitt ämne, men få bemästrar konsten att även förmedla detta engagemang till sina elever på det sätt som Brian gör. Han får helt enkelt linjär algebra att kännas riktigt spännande. Så det är med stor förväntan jag ser fram emot kontrollskrivningen imorgon, som kan ge tre gratispoäng och ett bonuspoäng på den kommande tentan. Jag prövade att göra förra årets kontrollskrivning idag, och även om man räknar bort poängen för de slarvfel som jag säkerligen hade upptäckt om det hade varit på riktigt, så var marginalen till såväl gratispoängen som bonuspoänget tämligen säkert. Och eftersom jag verkade kunna allting så bra så såg jag ingen anledning till att jag inte skulle kunna kosta på mig att cykla iväg till kvällsmässan, där jag för första gången blev erbjuden att leda den föregående vespern.

"Jag äger mer vishet än alla mina lärare, ty jag begrundar dina lagbud." (Ps 119:99)

1 Comments:

At 10:55 fm, Anonymous Anonym said...

Tjenare brorsan! Jag kommer definitivt att läsa din blogg så ofta jag hinner och med ett stort intresse! Hoppas att det gick bra på kontrollskrivningen idag. Jag hade faktiskt också matteprov idag på cirkulära funktioner och det gick nog hyfsat bra skulle jag tro. Matte är alltid lika kul när man förstår logiken i det. Bra lärare är också alltid lika kul, även om lärarna här inte alltid har lika mycket tid för skämt som dom på Ragnhild. Kolla in min blogg lite då och då också när du har lust, och be gärna att vi får mer regn här snarast innan sommaren drar igång på allvar. Gud välsigne Dig!
Många kramar
syrran

 

Skicka en kommentar

<< Home